fredag 9 oktober 2009

Tutankamon - "den svenska supergruppen"



2008 skickar de fyra medlemmarna i Tutankamon iväg en demo till skivbolaget utan att nämna vilka som står bakom bandnamnet.

-Vi var rädda att folk skulle ha förutfattade meningar eller tycka att det lät bra bara för att det var vi, för att det skulle kunna sälja skivor. Man vill ju att folk ska gilla musiken i första hand, har sångaren i Tutankamon sagt enligt Norbottens Kuriren.

Första gången jag lyssnade på Tutankamon tyckte jag att musiken var väldigt bekant och sångarens röst, den hade jag hört innan. Jag var tvungen att ta reda på vilka de var.

Att sången var bekant var inte så konstigt eftersom sångaren i Tutankamon är sångaren i Shout out Louds, Adam Olenius. Han har en mycket karaktäristisk sångröst och jag älskar Shout Out Louds!

Resten av bandmedlemmarna i Tutankamon är Peter Morén från Peter Bjorn and John, Daniel Värjö från The Concretes och Niklas Korssell från The Plan. Haha! Vilken överlägsen kombination.

I vilket fall som helst så är skivan, som heter just Tutankamon, en glad popskiva och redan under spår två, Have You Ever Been in Love, får jag lust att hoppa och skutta runt hemma på dansgolvet (dansgolvet = den tomma parkettytan i vårat stora kontor/gästrum). Skoj!

Skivan släpptes den 7 oktober och den finns på Spotify (Lyssna i Spotify).

Inga kommentarer: